TNO Fysieke belasting

TNO Fysieke belasting

beoordelen, aanpakken en kennis delen

Zitten en beeldschermwerk: dit zijn de cijfers en feiten

Nederlandse volwassenen (18 t/m 64 jaar) brachten in 2019 gemiddeld 9,3 uur per dag zittend door. Fulltime werknemers zitten op een werkdag zelfs meer dan 10 uur en door de corona-maatregelen is het zitten verder toegenomen. Niet verwonderlijk, want 89% van de thuiswerkers zit meer dan 6 uur per dag achter een beeldscherm. In de factsheets ‘Zitten tijdens werk’ en ‘Beeldschermwerk’ zet TNO de cijfers, feiten, gevolgen én mogelijke oplossingen bij elkaar.

Dagelijks zes uur of langer achter een beeldscherm werken kan lichamelijke klachten veroorzaken. Denk aan pijn in de nek, schouders, armen of handen. Wie in de gevarenzone zitten staat in de top-10 van sectoren en beroepen. Medewerkers in de sectoren ICT en Financieel staan in beide lijsten bovenaan maar denk bij zitten ook aan juristen en buschauffeurs of trambestuurders. Om lichamelijke klachten en uitval te voorkomen is aandacht voor de werkplek nodig. Die moet goed instelbaar zijn en – belangrijker nog – uitnodigen om in beweging te komen.

Wat is voldoende beweging en hoe doe je dat?

Helaas: drie keer per week braaf hardlopen of naar de sportschool is niet voldoende als je dag in dag uit achter een scherm zit. Want mensen die voldoende bewegen kunnen nog steeds een verhoogd gezondheidsrisico hebben als ze daarnaast veel zitten. Alleen dagelijks intensief trainen compenseert de negatieve gezondheidseffecten van zitten. Nu is elke dag sporten voor de meeste mensen niet haalbaar en het kan ook simpeler: namelijk door meerdere keren per dag in beweging te komen. Denk aan:

  • De dag beginnen met beweging. Hoef je niet te reizen naar je werk? Maak dan een korte wandeling door je buurt of doe wat oefeningen.
  • Zittend werk afwisselen met staand werk, ga bijvoorbeeld staan zodra je iets aan het lezen bent.
  • Wandelen tijdens telefoongesprekken of bilaterale overleggen.
  • De trap nemen in plaats van de lift. Moet je naar de 20e verdieping? Stap dan op de 17e uit en loop de rest.

Zet ook de stap

In de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad is het advies voor volwassenen om je tenminste 150 minuten per week, verspreid over meerdere dagen, matig tot zwaar intensief in te spannen. Denk aan stevig doorwandelen of -fietsen. Voorkom veel en lang stilzitten en doe minimaal twee keer per week spier- en botversterkende oefeningen.

Bekijk www.zetookdestap.nl voor meer tips om in beweging te komen tijdens de (werk)dag.